Loading...

کلام رهبر

کاربران

 

 

منوی اصلی
bullet.png صفحه اصلی
bullet2.png گالري عکس
bullet2.png دريافت فايل
bullet2.png صندوق نامه
bullet2.png تماس با ما
· ارسال خبر
· نقشه سايت
· نظرات و پيشنهادات
· فيش هاي بانكي
· منشور اخلاقی کارکنان شهرداری
· مسئولین واحدهای شهرداری
· وظایف واحدهای شهرداری
· ورود به ایمیل کارکنان
· ثبت شكايت يا درخواست
· رهگیری مكاتبات

كميسيون ها Show/Hide content
· كميسيون ماده 100
· كميسيون ماده 77
· كميسيون معاملات
· كميسيون توافقات
سرگرمی Show/Hide content
· كانالهاي تلويزيون
· استخاره با قرآن
· فال حافظ
· دوست يابي
راهنمای ارباب رجوع

لیست مناقصه و مزایده های شهرداری

تعاریف و واژه های فنی

صدور مجوز دیوارگذاری دور زمین

صدور مجوز تمدید پروانه

صدور مجوز ساخت طبقه دوم (اضافه اشکوب)

صدور پایان کار /گواهی عدم خلاف

صدور پاسخ استعلام

رسیدگی به تخلفات ساختمانی

صدور مجوز تغییر کاربری

اصلاح پایان کار

جستجو در سايت


انتقادات و پیشنهادات
پیامهای گذشته   
 
سخنان بزرگان
عده اي دايم غرغر مي كنند كه گل سرخ خار دارد ، ما بايد شاد باشيم كه خار گل سرخ دارد . آلفونس كار
سايتهاي منتخب

اخبار ویژه :   

امروز : جمعه، ۳۱ شهریور، ۱۳۹۶
نقش شوراها در توسعه شهرها

در ایران شوراها یک نهاد منتخب مدنی است که به عنوان دولت کوچک محلی که می تواند مشکلات و توقعات مردم را به مدیریت اجرایی منتقل کند و با تاثیر گذاری در برنامه ریزیها و سیاست گذاری ها به گونه ای حرکت کند که طرح هایی که در پایان بوسیله دولت ابلاغ می شود، مطابق با خواسته ها و تصمیم مردم باشد، دارای اهمیت است .

از طرفی دیگر شوراها براساس نقش قانونی و مردمی که دارند می توانند براساس شرح وظایف خود و همچنین با توجه به گذشت سه دوره از کار اجرایی خود منشا تحولات اساسی وپایدار در شهر شوند.

اهمیت و نقش شوراها در ساختارهای اجتماعی بویژه در مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با توجه به تاکیدی که در منابع اسلامی (قرآن و سنت ) از یک سو و ملاحظه آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر و کارآمدی آن در نهادهای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

استفاده از سیستم مدیریتی و نظارت دقیق در برنامه ریزی شهری می تواند راه گشای بسیاری از مسائل موجود در این عرصه باشد.

شوراها به عنوان یک نهاد نوپا با هدف سازماندهی و برنامه ریزی، نظارت و بالابردن سطح کیفی و کمی در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و  سیاسی و ارتقا آنها و بهره وری با هزینه کمتر پا به عرصه وجود نهاده است. البته بهبود این روند به صورت مطلوب وقتی می تواند مثمر ثمر واقع شود که شوراها علاوه بر اتکا به قوانین موجود، در امر توسعه شهری و مدیریت بهینه و ارتباط تنگاتنگ با بافتهای مختلف شهر، در رفع موانع و مشکلات موجود در عرصه های مختلف شهری بکوشند.

بررسی مشکلات و موانع موجود در عرصه های مختلف شهری از طرف شوراها که بعنوان سیستم مدیریتی ( تا حدود ) و نظارت بر کارآمد بودن امور اجرایی (شهرداری ها ) می تواند زمینه های توسعه شهری به لحاظ ساختار فیزیکی و غیر فیزیکی شهرها را بهبود بخشد.

شوراها و شهرداري ها بايد يك شناخت كلي از منطقه خود داشته باشند، يعني مبناي برنامه توسعه اي، شناخت است. پس مسئولان بايد يك شناخت دقيق از قابليت هاي طبيعي، بناهاي تاريخي، مكانهاي فرهنگي و ويژگي هاي منحصر به فرد منطقه از ساير لحاظ داشته باشند. پس بايد منبع مالي به آن اختصاص داده شود.

مشورت با مردم در مسائل مختلف زندگي و جامعه باعث رسيدن به راحل هاي بهتر ودقيق تر و جلوگيري از اشتباهات مي باشد. مردم در جريان زندگي اجتماعي خود فرصت هاي زيادي براي پيدا كردن راه حل هاي مختلف درحل مسائل مي يابند و اطلاعات گرانبهايي را از كارهاي اجتماعي وامور مختلف زندگي بدست مي آورند كه مجموعه اين اطلاعات و راه حلهاي مختلف و تجربياتي است كه ديگران در طول زندگي خود بدست مي آورند.

اسلام توجه مسوولان و دست اندركان حكومت اسلامي را برخورد صحيح و اصولي با نظرها و پيشنهادهاي مختلف مردم جلب مي كند و از آنها مي خواهد كه در اين برخورد آراء و همفكري با ديگران، داراي سعه صدر و نرمش باشند و نسبت به سليقه و نظرهاي مخالف تحمل و بردباري به خرج دهند، از هرگونه خود رايي و مطلق گرايي پرهيز نمايند و تصميم هاي مهم را با همفكري و تبادل انديشه و مشورت با صاحبان نظر اتخاذ نمايند.

نهاد شورا با آن درجه از اهميت عقلى و اسلامى و اين ميزان از تأکيد قانون اساسى بر نقش و ضرورت آن در اداره امور جامعه به دلايل مختلف در ۲۰ سال اول پس از پيروزى انقلاب چندان مورد توجه قرار نداشت به طورى که اولين انتخابات رسمى شوراها در چارچوب اجراى قانون اساسى در هفتم اسفند سال ۱۳۷۷با حضور پرشور مردم در پای صندوقهای رای برگزار شد تا حقوق شهروندان از طريق تشکل هاي "پارلمان های محلی" محقق شود.

اکنون پس از گذشت حدود چند سال از آغاز به کار شوراها هنوز ادبیات کار شورایی معناي حقيقي به خود نگرفته است. آنچه بسيار مورد توجه است، شوراهای شهر و روستا باید در فرایندشناسی توسعه اقتصادی و اجتماعی جایگاه خود را بیابند و در ذیل مباحث توسعه تشریح شوند. همین فقدان تئوری و عدم انسجام و اجماع در خصوص جایگاه شوراهاست که به اظهار نظرهای متفاوت و گاه متناقض دامن می زند و این نهاد مردمی و مهم را بر خلاف فلسفه وجودی خود به سلیقه دولت وابسته می سازد.

شورا نهادی است که به لحاظ ماهیت خود باید نزدیک ترین ارتباط را با مردم داشته باشد. بنابراین اعضای شوراها باید خوش برخورد و اجتماعی، صبور، اهل تامل و تحمل، صادق، آشنا به فرهنگ و پیشینه شهر و خوش فکر و خلاق باشند.

بنابراین درحالی که شورا نهادی است که با تجمیع نظرات کارشناسی اداره می شود اما باید وجه اجتماعی قوی نیز داشته باشد. این وجه تنها در صورتی تقویت می شود که اعضای شورا انسان هایی مسئولیت پذیر باشند.

يكي از سخت‌ترين گلوگاه‌ها و گردنه‌هاي اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا را، انتخاب شهردار می باشد و شهردار بايد بر اساس ويژگي‌هاي خاصي انتخاب شود و داراي برنامه‌ها و اهداف مشخصي باشد كه هر كدام از آنها مي‌تواند سرشاخه اصلي ده‌ها برنامه‌ ديگر باشد.

در کشور ما انتخابات به طور کلی اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراها در خارج از یک نظام مبادله میان مشتری (مردم) و فروشنده (رأی گیرنده) تعریف شده و لذا تأکید اصلی به جای ارزیابی چگونگی تأمین مالی وعده‌های انتخاباتی، بر ویژگی‌های فردی منتخبین از قبیل امانتداری، ساده زیستی، مردمداری و سایر موارد مشابه از یک طرف و جدیت و درجه اطمینان از تلاش برای ارایه خدمت بی‌دریغ از طرف دیگر است.

كليه حقوق مادي ومعنوي اين سايت مربوط به شهرداري كميجان مي باشد.
هرگونه کپی برداری با ذکر منبع مجاز می باشد .
Powered By Arya Portal 3.4 ::-:: Copyright © 2007 by AryaPortal.com